1. Start med et blikkfang
Leseren legger mest merke til det som står øverst på en side. Bruk denne plassen smart. Et godt råd er å starte med en kort setning som sier hvilke ferdigheter eller erfaringer som gjør deg mest egnet til jobben. Målet med CV-en er å overbevise arbeidsgiveren om at du er den rette for jobben, så gi et godt førsteinntrykk.
2. Vær spesifikk
De fleste vet at det er lurt å tilpasse søknadsteksten etter hvilken jobb man søker, men langt færre har fått med seg at det også lønner seg å tilpasse CV-en. Forskjellige stillinger stiller forskjellige krav til ferdigheter og erfaring. Derfor bør du helst skreddersy CV-en for hver enkelt jobbsøknad. Tilpass hvordan du presenterer kompetansen din, slik at du best mulig viser hvordan kvalifikasjonene dine er i tråd med det som etterspørres i stillingsutlysningen.
3. Vis til målbare resultater
Hvem som helst kan påstå at de er kvalifisert til en jobb, men bare de beste kandidatene kan dokumentere det. Hvis du vil skille deg ut, bør du underbygge kvalifikasjonene dine med konkrete, målbare resultater. Det kan for eksempel være antall salg, gode tilbakemeldinger, gjennomslag eller kostnadsbesparelser. Hvis du har noe bra å vise til, sørg for å få det med i CV-en.
4. Tenk lesbarhet
Avsnitt tar lang tid å lese. Gjør det lettest mulig for leseren å skanne teksten, ved å bruke kulepunkter, uthevede nøkkelord og et aktivt språk til å synliggjøre nøkkelinformasjonen. Strukturer teksten nøye, så du gjør det lettere for arbeidsgiver å se at du er en egnet kandidat.
5. Unngå skrivefeil
Dette er en velkjent CV-tabbe, men også den enkleste fallgruven å unngå. Korrekturles CV-en din flere ganger, og sørg for å få noen andre til å lese grundig gjennom før du sender den.
Så, hva venter du på? Registrer CV-en din og kom i gang med jobbsøkingen!