– Vi har medarbeidere i alle aldre og med veldig mange forskjellige utdanningsløp som vi skal prøve å hjelpe videre. Vi prøver å se hva de har med seg inn i form av kompetanse og personlige egenskaper. Dette gir oss et bilde av hva vi tror vi kan bidra med i forhold til deres arbeidskarriere. Videre ser vi på hvilke kunder vi tror det kan være nyttig for dem å jobbe hos og hva slags type stillinger vi tror kan være riktig.
Karriereveiledning og utvikling
Hun forteller at det er mange muligheter for medarbeidere til å få karriereveiledning med ulike program og relevante kurs. Disse hjelper medarbeiderne å gå i dybden på egen kompetanse og til å sette seg mål for videre utvikling og karriere.
– Det er jo også veldig spennende for oss å bli ordentlig kjent med noen av medarbeiderne, se resultater og at de kommer den veien de ønsker karrieremessig. Det oppleves veldig viktig og givende, sier Marianne.
I disse dager har Manpower en egen kampanje om rådgivere som ser deg. Marianne forteller at det er viktig for dem å nå ut med budskapet til medarbeiderne sine om at de er verdifulle.
– De er jo gullet vårt, smiler hun. Det er de som er våre ambassadører ute hos kundene våre, og derfor er det viktig for oss å ta vare på dem. Det er viktig at de er klar over at de kan søke råd hos oss, og at vi vil ivareta dem på best mulig måte. De skal gjerne inn i nytt arbeidsmiljø, møte nye kolleger og sette seg inn i en ny jobb. Da er det viktig at vi gjør det vi kan for å hjelpe dem til å få en god start. At de gjør en god jobb og trives står sentralt, forteller Marianne.
Oppfølging helt fra start
Marianne sier at det ikke nødvendigvis er slik at de kontakter medarbeiderne første arbeidsdag, da er det nok av inntrykk. De kontaktes gjerne i løpet av de første dagene for å høre hvordan det går, om medarbeideren har kommet i gang og hvordan vedkommende har blitt tatt imot.
– Det er viktig med god oppfølging helt fra starten. Det gjør at man føler seg ivaretatt og sett, og da vet medarbeiderne at de også kan ta kontakt med oss dersom det er noe de lurer på eller trenger vår hjelp til.
I løpet av sine 26 år i Manpower har Daleng både rekruttert til faste stillinger og til midlertidige. Hun har fulgt opp over 2000 oppdrag, både korte og lange. Noen medarbeidere har hun fulgt opp gjennom flere år og hatt god mulighet til å hjelpe med karriereplanlegging. Hun har jobbet mest med engasjementer innen kontor og administrasjon. Her har hun dekket alt fra resepsjonsmedarbeider, kundeservice, PA, administrasjonskoordinator, ulike stillinger innenfor HR, innkjøpskoordinator, dokumentkontroller og kommunikasjonsrådgiver.
Marianne mener man må være opptatt av og glad i mennesker i hennes yrke.
– Det gir meg en glede å se at jeg har medarbeidere som er i jobber de trives i, at de har det bra og at vi har klart å finne riktig jobb der de kan utvikle seg videre, avslutter hun.