– Bruk tid på å bli kjent med deg selv før du begynner å søke. Ta ansvar for hvordan du kan trygge deg selv ved å finne ut hva som faktisk motiverer deg. Finn ut hva dine styrker og svakheter er, hvilke mål du har og hva som får deg til å trives på en arbeidsplass. Gjennom hele forberedelsesprosessen er det viktig å ha fokus på hva kan du bidra med, for å vise at du er den bedriften burde satse på. Men da må du først vite hva du kan.
Læren om deg selv er alltid i utvikling
Før man begynner på søknaden, anbefaler Hjetland å gå kritisk gjennom egne erfaringer, kompetanse og CV. Det er du som kjenner deg selv best, men du må klare å sette ord på det.
– Tenk gjennom hvilke arbeidsoppgaver du har hatt, hva du har lært og hva du kan ta med deg videre til neste jobb.
Hun anbefaler jobbsøkere og prøve å finne frem til et sett med nøkkelegenskaper som oppsummerer hvem de er.
Les mer: Hold motivasjonen oppe mens du er på jobbjakt
Spør venner og bekjente
Selv om vi kanskje kjenner oss selv best, er det mange som synes det er vanskelig å sette ord på hvem vi er og hva vi er gode på, forteller Ina. Hvis du trenger litt drahjelp, kan det være lurt å spørre venner og bekjente. Dette kan hjelpe deg i gang, og gi deg et nyttig innblikk utenfra.
– Send en melding til noen av dine venner. Spør «hvilke tre egenskaper forbinder du med meg?» Hvis du får de samme egenskapene fra flere, vil det sannsynligvis være egenskaper som du også vil oppfattes å ha i en søknadsprosess.
Hun opplever at mange også har nytte av å diskutere med en karriererådgiver. Om du er student finnes det ofte et karrieresenter på studiestedet, hvor man også kan få hjelp til å komme i gang. I tillegg kan det være mye hjelp å finne på nettet.
– Det finnes mange nettsider som lister opp ulike egenskaper og hva som kjennetegner dem. Et godt råd er også å se gjennom jobbannonser for å få et inntrykk av hva bedrifter trenger i dagens arbeidsmarked. På hvilken måte kjenner du deg eventuelt igjen i det som beskrives? Hvis du tror du har en egenskap, men ikke helt vet hvordan du skal formulere deg, kan dette være til stor hjelp.
Les mer: Hvorfor bør du bruke tid på å få en god LinkedIn-profil?
Lag en oversikt over dine prestasjoner
Arbeidsgiverne ønsker å bli bedre kjent med deg og dine egenskaper. Dette kan du gjøre gjennom å vise til oppgaver eller prosjekter du har gjennomført. Dette kan være prosjekter som du er stolt av og som viser hvem du er.
– Sørg for å være konkret og nøye med å beskrive deg selv i de forskjellige stadiene av prosjektet samt hva resultatet ble. Ikke vær redd for å vise hvilke utfordringer du stod overfor og hvordan du løste dem. Det er også viktig å ta med hva du lærte av prosessen. Denne metoden er ofte beskrevet som STAR - modellen.
Tenk over egne utviklingsområder
Selv om det viktigste er å finne ut hvilke egenskaper man har, mener hun man også bør reflektere over hvilke egenskaper man ikke har.
– Selvinnsikt rundt egne utviklingsområder er også en viktig del av en søknadsprosess, og mange intervjuspørsmål vil rette seg mot dette. Hun mener at å reflektere over egne svakheter ikke bare viser selvinnsikt, men også vilje til å lære. Selv har hun et spesifikt spørsmål hun pleier å stille for å finne ut hvilket forbedringspotensial kandidater har.
– Jeg liker å spørre «hvem ser du opp til som har en egenskap du skulle ønske at du hadde?» Det gir mange spennende svar.
Ønsker du å lese flere av våre jobbsøkertips og karriereråd? Se her.