Under jobbintervjuet må du benytte tiden du har tilgjengelig for å overbevise om at du er en trivelig person med riktig motivasjon og interesse for jobben, og som kan samarbeide godt med de andre på arbeidsplassen.
– Vi kaller inn til intervju for å bli bedre kjent med personen bak CV-en, da denne ikke forteller hele historien. For at samtalen skal flyte godt vil det være gunstig for deg å bruke tid på forberedelser. Det vil hjelpe på nervøsiteten og inntrykket intervjuer får av deg. Gode foreberedelser kan være nøkkelen til å vise at du er en god match for stillingen, sier leder for forretningsutvikling hos Manpower Bergen og rekrutteringsekspert, Andreas Bjerkvik.
Det er Nina Jensen, seniorrådgiver og fagansvarlig for rekruttering i Manpowers søsterselskap Jefferson Wells, helt enig i.
– I forkant bør du reflektere over hva du vil fortelle om deg selv. For at du skal skille deg ut er det gull om du har tenkt ut konkrete eksempler fra tidligere erfaringer. Noen kandidater kan bli for vage eller for generelle i svarene sine. Det kan vitne om at de ikke har tenkt gjennom spørsmålene i forkant, og ikke klarer å komme på hva som kan være relevant når man sitter i intervjusituasjonen. Her ville du kommet mye bedre ut av det om du hadde tenkt gjennom eksempler før intervjuet, sier hun.
Det er også viktig at du viser at du er en hyggelig og omgjengelig person.
– Vær blid, hold øyekontakt og by litt på deg selv. Alle kan ha en dårlig dag, men ikke ta det med deg på intervjuet. Ta deg en ekstra kopp kaffe og vær så blid og imøtekommende som du klarer og som er naturlig for deg, sier Nina.
Les mer: Hvorfor bør du stille spørsmål i jobbintervju
Forbered gode svar
Konkrete eksempler fra eget liv vil være essensielt for å vise oss at du er motivert for jobben. Forbered deg ved å spørre deg selv hvorfor du valgte å søke på akkurat denne stillingen. Hvorfor tror du at du kommer til å trives? Du har kanskje vært i lignende arbeidssituasjoner før? Du har kanskje hobbyer eller interesser som engasjerer deg og som er relevant for stillingen? Hvilke oppgaver har du løst tidligere som gjør at du tror at du vil mestre denne jobben også? Er det noe ved måten du er på som person som gjør at du mener du vil trives?
– Hvis kandidaten viser at de har gode svar om sin motivasjon og hvorfor akkurat de passer til stillingen, vil det være enklere for oss som rekrutterere å bli overbevist om at dette er rett person, sier Jensen.
Gjør research om arbeidsgiver
Andreas kommer også med et annet råd til hva man kan gjøre av forberedelser.
– Du bør vite litt om firmaet du søker jobb hos, for eksempel hvilke planer de har fremover. Les deg opp på nettsidene deres, og kanskje er det noen interessante nyhetsartikler som sier noe om hva som har skjedd i nyere tid. Det kan også være lurt å vise at du forstår litt om markedet de opererer i, sier han.
– Jo mer du viser at du vet om selskapet, jo mer attraktiv blir du, legger han til.
Øvelse gjør mester
Er du blant dem som blir nervøs før et jobbintervju? Det er du ikke alene om. Her kan også gode forberedelser gjøre mye med nervøsiteten, og ikke minst hvordan man håndterer den under intervjuet. De fleste har lite erfaring med intervjusituasjonen, så det å trene og øve er viktig. Skal man bli god på noe, må man trene.
Et jobbintervju er kanskje en av de viktigste samtalene i livet.
– Tren på intervjuet, og hvordan du skal fremstå. Bruk en venn, og lat som om vennen din intervjuer deg. Gjennom rollespill får man sett ting på en annen måte, og det er lettere å plukke opp feil og ting som er krevende, sier Bjerkvik
Kom i tide
Du har sikkert hørt det tusen ganger før, men ifølge våre eksperter kan det ikke sies mange nok ganger: kom presis til intervjuet.
– Ikke kom en halvtime før, og ikke kom for sent. Vær der på tiden, og kom gjerne ti minutter før for å være klar når de kommer for å hente deg, sier Bjerkvik.
Forsinket buss er ingen god unnskyldning.
– Vi bor i Norge, så ha som utgangspunkt at det kan snø og da står kollektivtrafikken. Finn ut på forhånd hvor lang tid reisen tar og planlegg å ha god tid før intervjuet. Personene mange vil ansette, er den som viser mest motivasjon. Ved å komme i tide er du allerede på god vei til å gi et godt førsteinntrykk.