Kom i gang nå. Ikke utsett jobben.
Emely, som er digital markedsrådgiver i Manpower, anbefaler å ta kontakt med Manpower nå for å kartlegge behovet for sommervikarer.
–Starter du rekrutteringen i god tid får du flere kandidater å velge mellom, og du har tid til en grundig prosess, sier hun.
God kartlegging er avgjørende for at bedriften har rett folk i sving når ferien starter.
– Sammen med bedriften lager vi en oversikt over behovene når det gjelder tidsperioder, fagområder, arbeidsoppgaver og kompetanse. Er det behov for opplæring legger vi det også inn i oversikten, sier Emely.
Emely Wiland, digital markedsrådgiver i Manpower
Spesialkompetanse til din bransje
Det kan være krevende å skaffe spesialkompetanse under ferieavviklingen. Med 20 lokalkontor over hele landet har Manpower heldigvis et stort nettverk å spille på.
– Vi har rådgivere med lang erfaring innen en rekke bransjer og god kunnskap om bransjespesifikke utfordringer, enten det gjelder små eller store bedrifter, sier Afshan.
– I år rekrutterer vi sommervikarer til mange bedrifter som blant annet Fremtind, Nortura og Coop. Disse har som oftest behov for flere sommervikarer. Andre trenger færre vikarer, men har behov for helt bestemt kompetanse. Vi hjelper bedrifter av alle størrelser uansett behov, sier hun.
Afshan Razak, bemanningsrådgiver i Manpower
Stor database med talenter
Gjennom hele året søker Manpower etter folk som ønsker oppdrag i sommerferien. En stor database med talenter gjør det enklere å finne de rette folkene.
–Vi samarbeider tett med Finn.no om stillingsutlysninger og leter aktivt etter de rette kandidatene ved hjelp av verktøy som LinkedIn. Hver dag snakker vi også med personer som ønsker å være i vår database for å få oppdrag. Med en stor database kan vi raskt finne frem til kandidater som kan fylle behovene i bedriften din, sier Emely.
Både for kandidaten og bedriften er det viktig at matchen er god. Manpower bruker egne verktøy til å finne frem til personer med den kompetansen bedriften etterspør, og som passer inn og vil trives i bedriftens miljø.
– Vi intervjuer og screener kandidater. Deretter presenterer vi flere mulige kandidater for kunden. Kunden intervjuer og ansetter de kandidatene de mener passer best til stillingen, sier Afshan.
Hjelp til opplæring og utvikling
Manpwer hjelper kunden med det administrative i forkant, og bidrar med oppfølgingen underveis i sommeren.
– God struktur før og underveis i sommervikariatet gjør vikarene bedre i stand til å gjøre jobben. Vi utarbeider en god plan for onboarding. Sommervikarene skal være klare for å ta over arbeidet i sommer, og det kan være fint med litt opplæring i forkant av vikariatet. I tillegg følger vi opp kunden og vikaren gjennom sommeren, sier Emely.
God onboarding gir en mer sømløs ferieavvikling. Det gir sommervikarene en tydelig plan for hvilke oppgaver de skal gjøre, og setter dem i stand til å ta over arbeidet i sommer.
– Med god onboarding vil ferieavviklingen gå enkelt for seg. Da slipper du å ligge på stranda og svare på e-poster fra de som er igjen på kontoret, sier Emely.
Manpower legger også vekt på offboarding-prosessen. Afshan mener god offboarding gagner både bedriften og sommervikaren.
– Vi bidrar til at sommervikaren får tilbakemeldinger de kan vokse på. Det sikrer utvikling hos den enkelte og skaper gode relasjoner mellom bedriften og sommervikarene.
Vi finner gode løsninger sammen
Det kan være vanskelig å forstå et komplekst og stadig endret juridisk landskap. Da er det godt å ha en partner som Manpower som forstår lovgivningen og innleiereglene, og som kan veilede bedriften gjennom rekrutteringen av sommervikarer.
– Ta kontakt med oss. Vi hjelper til med de gode løsningene og skreddersyr en prosess for en god ferieavvikling. Bedrifter har behov for vidt forskjellige tjenester, men vi finner alltid en løsning sammen, sier Afshan.
Les mer om Manpowers bemannings- og rekrutteringstjenester.